در عصر دانایی با دانا خبر      دانایی؛ توانایی است      دانا خبر گزارشگر هر تحول علمی در ایران و جهان      دانایی کلید موفقیت در هزاره سوم      
کد خبر: ۱۳۱۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
هل ادویه گران قیمت و منحصر بفردی است که علاوه بر دارابودن عطر و طعم فوق العاده، خواص معجزه آسای آن نیز برای بسیاری از ما شناخته شده است. قرن هاست در طب سنتی از این دانه گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

فاطمه زمانی ، خبرگزاری دانا ، گروه سلامت ؛ هل ادویه گران قیمت و منحصر بفردی است که علاوه بر دارابودن عطر و طعم فوق العاده، خواص معجزه آسای آن نیز برای بسیاری از ما شناخته شده است. قرن هاست در طب سنتی از این دانه گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه با برخی از خواص این ادویه دوست داشتنی آشنا خواهید شد:

سلامت دستگاه گوارش

مصرف هل سبز موجب افزایش ترشحات صفراوی شده و درنتیجه به بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش کمک میکند. هل سبز هم چنین از اختلالات گوارشی مثل نفخ شکم، ناراحتی معده، اسهال و... پیشگیری می‌نماید.

آرامش اعصاب و روان

یکی از خواص مهم هل اثر ضد استرس و آرام بخش آن است که موجب شده افراد زیادی به مصرف آن روی آورند. هم چنین این ادویه می‌تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب در طول روز کمک نماید.

سلامت پوست

از هل سبز به اشکال مختلف (عصاره، روغن و پودر) در تهیه‌ی ماسک‌های پوستی جهت زیبایی و رفع لکه‌ها و عوارض پوستی استفاده میشود. روغن اسانس هل روشن کننده پوست است. هم چنین هل خاصیت ضد التهاب دارد و برای کاهش التهابات پوستی موثر است. شما می‌توانید پودر هل را با هم ترکیب کنید و به صورت ماسک روی گونه‌ها مورد استفاده قرار دهید.

سلامت دهان و دندان

هل سبز خاصیت ضد میکروبی دارد، با عفونت‌ها مبارزه میکند و موجب سلامت دهان و دندان میشود. هم چنین از خاصیت معطر بودن این گیاه برای خوش بو شدن و رفع بوی بد دهان استفاده میشود.

ضد سرطان

مطالعات نشان داده است که مصرف هل و ترکیبات موثر موجود در آن خاصیت ضد سرطانی داشته، تومور هارا از بین میبرد و از رشد سلول‌های سرطانی خصوصا سرطان روده و معده جلوگیری میکند.

افزایش جریان خون

هل شامل انواع مواد معدنی از جمله آهن و مس و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین ث است که برای افزایش جریان خون بسیار موثر هستند.

اگر دچار کم خونی هستید، می‌توانید پودر هل و شکر را در شیر گرم مخلوط کرده و هر روز یک لیوان میل کنید تا کم خونی تان درمان گردد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص معجزه آسای هل تقویت سیستم ایمنی بدن است. هل به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل میکند و باعث افزایش سلامت بدن میشود.

در گیاه هل ترکیباتی مانند آلفاپینن و ترپنوئید‌های کاریوفیلینی وجود دارند که به عنوان ضد میکروب‌های طبیعی عمل می‌کنند و در مقابل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی موثر هستند. هم چنین هل حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که به حفظ سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کنند.

ادرار آور

 هل حاوی خواص ادرار آور است که این موضوع می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی و صرع مفید باشد.

ارسال نظر